История на хип хопа

В края на 60-те години на миналия век няколко dj-я от Ямайка се преместват в Ню Йорк,  което дава началото на Хип-Хоп културата. Историята на израза hip-hop е доста интересна. С hip бил наричан някой, който the big boss е харесал и му прави комплимент. Преди това произходът на думата е неясен. А hop е било жаргонното име на хашиша. И двата израза произлизат от движението beat movement от 1950 г. През 60-те в Сан Франциско, много от хаш – дилърите привличали клиенти с рапиране [hip!hop!hippy,hippy hip hop!don’t stop], което всъщност означава /чист ли си?чаткаш ли к’во ти викам?имам хашиш.Ела насам ако искаш. / Самата музика в началото представлява смесица от reggae beats и рими. По късно този стил е наречен RAP, съкращение от rhymes and poetry, което означава рими и поезия. Хип-хопа се превръща в култура в началото на 70-те години. Развива се от чернокожите в гетата на Ню Йорк – Бронкс, Куинс и Харлем. В началото културата има четири елемента : МC-ing или рапиране (МC=Master of ceremony) break – dancing , graffiti-making & Dj-ing .

Началото е поставено от Dj Kool Herc и неговата група през 1974г. След появата на рап музиката, естествено е да се появи и подходящ танц към нея. Брейкът се появява в края на 60-те години . Тогава той представлява само стъпки и се нарича „Good Foot“, измислен е от James Brown. През 70-те години Dj Afrika Bambaataa поставя началото на Zulu периода . Той основава old school брейк групата „Zulu Kings“. Края на old school брейка идва в края на 70-те, когато през 1979 се появяват „Rock Steady Crew“. Те са първите от новата вълна в брейка. Техните танци са по-раздвижени. Вече освен „foot work-a“ се появяват и други елементи като хеликоптера, въртене на гръб и на глава както и много други. Самият брейк се е танцувал върху кашони.

Когато брейкърите се разделят на отделни групи, всяка от тях започва да изписва името си върху стените в гетата и метрото, като по този начин маркира територията си. От начало графитите са били по-прости и са представлявали имена. Истинският бум на графитите е бил в края на 60-те г. във Филаделфия, когато двама с прякорите Cornbread & Cool Earl опасват почти целия град в надписи, носещи техните имена. В началото графитите се правели с различни видове маркери,  но те не били подходящи за повърхностите на стените и така по-късно започнали да се използат спрейовете. Както повечето елементи в hip-hop културата и грфитите са забранени от властта веднага след появяването им в гетата на по-големите градове. Сега властта най-накрая разбра, 30 г. след появата на графитите, че всъщност в тях няма нищо лошо, а напротив, ако са направени от професионалисти те могат да разкрасят сивите и безлични стени.
Дори кметът Софиянски разреши в подлеза на НДК да се направи спирка :“Графити“.

Непосредствено покрай тези три елемента: рапа, брейка и графитите се появява и четвъртият -DJ-ят, който се превръща в неделима част от развитието на културата. Елементите на Dj-ing-a са скречове, cutting и музициране. През 2000г. в САЩ грамофонът официално е признат за музикален инсррумент.

В началото на 80-те години изпълнителите започват да се наричат MC-та или Master of Ceremony, което означава, че те се хората, които водят купона.
Според някой съществува пети елемент а имено beatboxing-a.

Първият официялен рап сингъл е издаден през юни 1979 г. Той се казва „Rappers Delight“ и е на групата от New Jersey – Sugarhill Gang.
Времетраенето му е 14 мин . и 23 сек. Както всеки музикален стил и рапа има своя основоположник. Неговото име е Kurtis Blow, а хитът му за 1984 г „Basketball“ го задържат няколко седмици под № 1 в класацията на сп.“Billboard“. Grandmaster Flash e Dj-ят, който през 1982г. заедно с Melly Mell и групата „The Furious Five“ създават хитове като „Step off“ „Nasty“ и др. Така те затвърждават old school rap звученето от гетата на Ню Йорк.

През 1984г. се появява първото рап трио „Run DMC „. Още с първият им албум те покоряват класациите, а тавата спечелва платинен статус.

80-те г. преминават под знака на old school звученето. Появява се един от най-известните old school рапъри Ice T (New Jersey). Най-голям хит става парчето „6 in the mourning“. В нея става въпрос за ежедневието на престъпниците. През 1987 излиза албумът му „Rhymes Pays“. Той е типично гангстерски. През 1991г. Ice T издава албума „O.G.-Original Gangsta“, който окончателно заклеймява gangsta стила. Ice T участва в множество филми и сериали, в които се разказва за живота на негрите в гетата. Следват поредица от успешни албуми. Той става идол на много от по-младите последователи на този стил.

От средата на 80-те са и първите прояви на гурото на hip-hop-a Dr. Dre. Той започва с пурвата си група -The World Class Wreckin Crew. Поради скандали между членовете тя се разпада. През 1988г. Dre основава групата, която има най-голям принос към gangsta рапа. Групата се нарича NWA или Niggaz With Attitude(Негри със становище). В нея влизат Dr. Dre,Ice Cube, Easy E,The D.O.C., Mc Ren, Arabian Prince, Dj Yella. Още с първия си албум NWA спечелват множество фенове. Това е дебютът им от 1988г. „NWA and the Posse“. През 1989г. го последва супер успешния „Straight Outta Comption“. От него излиза сингълът „f*ck the Police“,  който ги вкарва в черните списъци на ФБР. Друга известна песен е „Gangsta, Gangsta“, която добре показва стила в който работят. В началото на 90-те Ice Cube напуска групата и се отдава на солова кариера. Малко по-късно Dr. Dre го последва и създава лейбъла „Death Row Records“, който ще играе важна роля в развитието на хип-хопа през 90-те.

В средата на 80-те се появяват първите бели MC-та.Това е групата Beasty Boys, която оттогава не може да повтори успеха на супер хита „Fight For Your Right“. В края на 80-те и началото на 90-те се появяват най-комерсиалните имена в историята на хип-хоп-а изобщо. Единият е бялото чудо Vanilla Ice,  който още с първия си сингъл „Ice Ice Baby“ жъне огромен успех. Дебютният му албум получава няколко пъти платинен статус.  Другата еднодневка на хип-хоп сцената е MC Hammer. При него историята се повтаря. Той не успява да повтори успеха на супер хита си: „U Can’t Touch This“. С тези песни двамата рапъри губят всякакво уважение от своите колеги,   тъй като са считани за прекалено комерсиални.
По същото време се появяват и първите жени рапърки – Salt’N’Pepa, TLC ,Chaka Khan, MC Lyte, Queen Latifah, Neneh Cherry и много други.

Следват още много рапъри, появили се след 90-та година, но за тях по-късно, тъй като те се включват към съвременната история на хип-хоп-а.

От своето начало до сега хип-хоп културата е претърпяла много промени и продължава да се движи напред.  Четирите елемента отдавна вече не са 4, както някои заблудени се опитват да ни убедят. Към елементите са се прибавили и облеклото, самото поведение, дори жаргонът на рапърите е по-специялен и някои незапознати трудно биха го разбрали.

източник >>
Публикувано в История на музиката, История на хип хопа с етикети , . Постоянна връзка.

Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.